Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Actualitatea:
Priorităţile culturii de Simona Vasilache



Clubul Prometheus (Piaţa Naţiunilor Unite nr.3-5, pentru cine încă nu ştie...), orele şase (post-meridian) trecute. Lume multă, lume bună. La Întîlnirile României literare din prima (de astă dată) miercuri a lunii februarie, noua echipă de la Ministerul Culturii, faţă în faţă cu un public avizat (şi plin de întrebări...), a făcut prima (importantă) dovadă a transparenţei metodelor ei de lucru. Discuţia a fost deschisă, după obicei, de directorul revistei-gazdă, Nicolae Manolescu, dornic să afle (ca porte-parole al "curioşilor" din sală) le pourquoi et le comment în activitatea noului Minister al Culturii. Adică: ce ar trebui să fie şi ce ar trebui să facă un astfel de minister. A definit, altfel spus, întîlnirea ca pe una de "precizare a strategiei", în toate domeniile care sunt de competenţa ministerului, cu un anume accent (emoţional...) pe soarta publicaţiilor culturale. Fiindcă, a precizat Gabriel Dimisianu, în alte vremuri Brătianu a dus la Versailles colecţia unei importante reviste literare, ca să arate lumii cine sîntem. Un al doilea accent, pe problemele din lumea teatrului, avea să-l pună Marina Constantinescu, cronicarul "de profil" al României literare.

A răspuns, apoi, doamna ministru Mona Muscă, "despărţită", din raţiuni "tehnice", de colaboratorii apropiaţi, rămaşi la altă masă: consilierii Ioana Manolescu (pentru dialogul cu societatea civilă), Tudorel Urian şi secretarul de stat Virgil Niţulescu. Intervenţia domniei sale a cuprins, întîi, recunoaşterea problemelor mărunte, dar cronofage, cărora trebuie să le facă faţă şi pe care nu le-a anticipat în totalitate, chiar după opt ani de monitorizare atentă a fostei echipe ministeriale. A trecut, în continuare, la "corecţii", sistematizate clar pe "compartimente": organizare, legislaţie promovată, finanţare. Lista de "aşa nu" (sau ce nu trebuie să facă un Ministru al Culturii) a pledat, convingător, pentru descentralizare şi imparţialitate în judecarea "produselor" culturale. "Votul", a mai precizat doamna ministru, trebuie să le aparţină întotdeauna celor care creează cultura, nu celor care o gestionează. Şi-a anunţat, de asemenea, intenţia de a fi foarte transparentă în gestionarea banilor (puţini) de la buget şi foarte perseverentă în atragerea unor fonduri suplimentare. Dialogul local-naţional şi cel public-privat se numără, deja, printre priorităţile ministerului. Alte decizii supuse dezbaterii au fost cele privind Fondul Cultural şi Centrul de Studii şi Cercetări în Domeniul Culturii.

Problema subvenţiilor în cultură a animat discuţia. Au existat intervenţii "de principiu", privind transparenţa şi neimplicarea ministerului în organizarea internă a instituţiilor de cultură, ca aceea a Speranţei Rădulescu, de la M}R. Alte sugestii au fost mai aplicate, precum cele ale lui Nicolae Manolescu, referitoare la organizarea tîrgurilor externe de carte de către ICR, şi la acordarea finanţării, la "capitolul" Culte, exclusiv pentru restaurarea bisericilor de patrimoniu. Participanţii (printre care, exprimîndu-şi opiniile sau tăcînd cu subînţeles, i-am recunoscut pe Adriana Bittel, Ioana Pârvulescu, Pavel Suşară şi Mihai Zamfir, de la România literară, alături de Gabriela Adameşteanu, Dragoş Bucurenci, Paul Cernat, Livius Ciocârlie, Roxana Crişan, Albert Kovacs, Cosmin Manolescu, Luminiţa Marcu, Tudor Octavian, Andrei Oişteanu, Gabriela Omăt, Mihai Oroveanu, Nicolae Prelipceanu şi Irinel Anghel, Mihai Mihalcea, Sebi Zgrebu s.a.) au încercat, apoi, să descurce iţele finanţărilor pentru cărţi şi reviste. Dincolo de multele nereguli semnalate, e de reţinut concluzia: subvenţia se dă pentru cititor, nu pentru autor, nu pentru editură.

"Provocată", la final, de reprezentanţii artiştilor independenţi(Vlad Nancă, Ştefan Cosma, Alexandra Croitoru, Ioana Nemeş şi Daniel Gontz), doamna ministru a încheiat, "rotunjind", astfel, o discuţie purtată cu folos, prin a sublinia aceeaşi idee cu care, de fapt, îşi începuse mica "pledoarie" pentru schimbare: preocuparea ministerului trebuie să fie păstrarea unui echilibru între sprijinirea culturii tradiţionale, "validate", şi pariul cu experimentul de calitate.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

                       

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara