Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Arte:
Orient francofon de Liana Tugearu

Spectacolul Fil D^or, prezentat pe scena Teatrului Odeon, ne-a purtat în zona francofonă a Africii de Nord. El este creaţia unei dansatoare, coregrafe şi profesoare de dans oriental şi marocan, Nawal. Oiriginară din Maroc, ea predă dans oriental la Paris, din 1989, iar din 1991 şi-a creat acolo o trupă proprie, Compania Nawal Benabdallah din Paris, participând cu ea la Festivaluri Internaţionale şi la emisiuni TV din Franţa şi Maroc şi tot cu ea venind şi la Bucureşti.

Mica ei companie, alcătuită din cinci interprete, alături de care dansează şi coregrafa, este formată din fete frumoase şi bine şcolite în genul de dans oriental, aşa-numit ,din buric", cu mişcări specifice ale bazinului. întâmplarea a făcut să văd asemenea dansuri orientale, autentice, în... Suedia, la Muzeul Naţional, unde un grup de dansatoare însoţeau o expoziţie de artă orientală. Fără această experienţă nu aş fi ştiut cât farmec şi poezie poate avea acest gen de dans, intru nimic vulgar şi întru totul fermecător. Şi tot întâmplarea a făcut să mă reîntâlnesc cu genul respectiv de dans oriental, în vara acestui an, în... Romania, la Mangalia, la Concursul Miss Diaspora. între concurente se afla şi o tânără de 17 ani, Nadia Salameh, care provenea dintr-o familie mixtă, romano-arabă, şi care reprezenta Emiratele Arabe Unite. ,Habipti", cum îi spunea toată lumea (adică ,iubita", în limba arabă), era micuţă, subţire, vioaie, dar nu prea luată în seamă până când începea să danseze în stilul ţării tatălui ei. Atunci toate celelalte concurente o urmăreau cu multă admiraţie şi o aplaudau întotdeauna. Datorită felului ei de a dansa, absolut autentic şi firesc, a şi luat locul doi în concurs, deşi nu avea alte date fizice corespunzătoare cerinţelor acestuia.

Acestor două atâmplări le datorez mica mea experienţă în domeniul respectiv şi, ca urmare a ceea ce am păstrat în amintire de la ele, dansurile orientale stilizate ale coregrafei Nawal mi s-au părut situate într-o zonă ingrată: nici la originea lor frustă, autentică, nici complet preluate, cu fantezie, ca punct de pornire pentru un dans cult. Ele păreau rămase undeva într-o zonă de amatorism, cu toată dexteritatea mişcărilor executate de dansatoare din bazin şi cu toată amploarea costumelor vaporoase, cam kitsch-oase în combinaţia de culori şi multe lucrate şi cu fir auriu, cum ne spune şi titlul spectacolului.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

                       

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara