Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Arte:
Începe Festivalul "George Enescu" de Dumitru Avakian

Parcurgem în aceste zile primele momente ale unuia dintre marile evenimente festivaliere ale vieţii muzicale internaţionale actuale. Concertele maeştrilor şi - în paralel - descoperirea, promovarea tinerilor muzicieni. Este una dintre particularităţile Festivalului şi Concursului Internaţional "George Enescu". încă de la prima sa ediţie, din toamna anului 1958. Pe atunci apăreau pe scena Ateneului bucureştean câţiva dintre muzicienii cu care Enescu însuşi a colaborat pe podiumul de concert. Mă gândesc la Yehudi Menuhin, la David Oistrach, la George Georgescu. Alături de marele maestru au trecut cu toţii în eternitate.Tinerii laureaţi ai primelor ediţii ale concursului, pot fi întâlniţi astăzi pe marile scene de concert, de operă, ale lumii. în anii '80, dar şi în deceniul următor competiţia tinerilor a suferit. A fost desfiinţată la indicaţia cuplului dictatorial. Reluarea acesteia s-a facut stângaci, a fost anevoioasă. Ne lipseşte şi astăzi concursul de canto al vocilor susţinute de cultura stilistică. Ne lipseşte concursul de violoncel. Iar aceasta în condiţiile în care Enescu a compus o importantă lucrare concertantă, de asemenea lucrări camerale destinate acestui instrument. De la o ediţie la alta, în vremea din urmă, s-au făcut progrese însemnate, s-a câştigat experienţă. Inclusiv pe direcţia promoţiei acestui mare eveniment. Unul dintre cele două sau trei din Europa, din lume.
Se spune apăsat şi nu prea ne place, nouă, oamenilor de cultură, se spune că reclama este sufletul comerţului. Sună vulgar atunci când te referi la artă, la muzică.
Şi totuşi... Cum să afli despre organizarea, despre susţinerea unui eveniment artistic dacă nu deţii informaţia necesară? Cum să ajungi în sala de concert, în sala de expoziţie, cum să-ţi dai seama dacă merită efortul financiar privind obţinerea biletului de intrare, dacă nu dispui de datele elementare privind natura evenimentului la care s-ar presupune că merită să iei parte. Se face încă, la noi, confuzia între informaţie şi promoţie privind susţinerea acestui tip de eveniment. Promoţia este reprezentată de susţinerea relativ extinsă în timp, costisitoare, a unei campanii care, în final, trebuie să ne lămurească în mod imperios că merită să participăm la un anume eveniment, că merită să scoţi bani din buzunar pentru a cumpăra o carte care tocmai se lansează, o imprimare CD, un bilet la un important concert... fără de care - nu-i aşa? - viaţa noastră ar fi mult mai săracă, mai searbadă. Nu informaţia asupra evenimentului, ci supralicitarea, exagerarea acesteia în scop comercial, promoţia deşănţată, lipsită de temei, ne poate deranja.
Nu poţi să nu observi că odată cu intrarea ţării noastre în U.E., canalul francez destinat ştirilor şi evenimentelor muzicale a reluat în mai multe rânduri imprimări realizate cu participarea muzicienilor din România. Conectarea la sistemul internaţional de comunicare devine necesară în mod imperios. Este firească în contextul care priveşte dinamica informaţiei, a circulaţiei valorilor.
Acestea sunt motivele care mă fac să preţuiesc faptul că actuala ediţie a Festivalului şi Concursului enescian dispune pentru prima oară de o promovare consecventă. Nu de azi, nu de ieri. în rândul publicului larg, din ţară, din străinătate. în rândul tinerilor muzicieni performeri. S-a intrat în relaţie directă cu cele mai importante canale internaţionale mass-media. Mă refer la CNN, un target extins, asigurat în Statele Unite şi în Europa, un canal internaţional care a preluat cele câteva secunde ale spotului publicitar al Festivalului. L-a transmis de zeci de mii de ori cu o durată totală de peste 24 de ore... CNN dispune la Bucureşti de un corespondent special pe durata desfăşurării Festivalului. Mă refer de asemenea la "Mezzo". Este un distribuitor cu acoperire internaţională în domeniul televiziunii, un distribuitor dedicat muzicii clasice şi de jazz, cu servicii oferite prin intermediul televiziunii prin cablu şi satelit. Este un leader european în televiziunile de profil. Canalul "Mezzo" anunţă Festivalul prin emisiunile sale "Magazine des Festivals" şi "Agenda". Este un canal interesat în preluarea unor evenimente din cadrul Festivalului enescian. "Euronews" difuzează un spot publicitar dedicat Festivalului şi Concursului Internaţional "George Enescu"; este o corporaţie europeană internaţională cu o acoperire mondială în domeniul televiziunii, în domeniul informării prin intermediul reţelelor de televiziune. Va dispune, de asemenea, de un corespondent special în perioada desfăşurării Festivalului. în sfârşit, "R.F.I." - Radio France International - prelungeşte parteneriatul cu Festivalul bucureştean, parteneriat început în anul 2005. Este o relaţie care va contribui la mediatizarea evenimentului atât în România, cât şi în Franţa şi în ţările francofone. în aceste zile au apărut în Bucureşti "banner"-ele Festivalului.
Este promoţia unor evenimente artistice de o excepţională valoare. Nu este una prioritar comercială. Costurile biletelor de intrare sunt deocamdată modeste. Sunt adaptate posibilităţilor publicului larg de la noi. Deocamdată! Este o promoţie cu sens cultural, artistic şi - de ce să nu o recunoaştem? - cu sens social. Sunt mii de melomani, mai mult sau mai puţini ocazionali, de la noi şi de aiurea, sunt mii şi mii de iubitori ai muzicii care au acces la marile evenimente pe care le va găzdui Bucureştiul în luna septembrie. în plus este o promoţie a imaginii noastre în contextul european, cel larg internaţional. Pe alte meleaguri promovarea evenimentelor culturale se face în mod consecvent laolaltă cu promoţiile turistice în pachete compacte de oferte comune puse la dispoziţie de agenţiile turistice. Cu timiditate, pentru prima oară, această intrare în normalitate se realizează la noi cu prilejul acestui mare eveniment cultural artistic, cu prilejul actualei ediţii a Festivalului enescian. Va mai trece apă pe Dunăre!... din partea de Vest spre părţile noastre, Estice, mai mult sau mai puţin balcanice, abia intrate în clubul select al ţărilor europene.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

                       

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara