Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Meridiane:
Jurnalism şi literatură de ---

Emmanuel Carrère analizează în „Le Monde des Livres” din 14 iunie cartea jurnalistei Janet Malcolm de la „New Yorker” intitulată The Journalist and the Murderer şi care pleacă de la o altă carte, a unui oarecare McGinnis, un american care a petrecut un timp îndelungat alături de un bărbat acuzat de crimă. Câştigându-i acestuia încrederea, prin felul în care s-a prefăcut a crede în nevinovăţia lui, McGinnis i-a folosit mărturisirile în scopul de a avea acces la un subiect senzaţional, portretizându-l în carte pe asasin în culori întunecate şi acuzându-l, la rândul lui, de crimă. Întrebarea pe care Janet Malcolm o pune în cartea ei este dacă un jurnalist de investigaţie, care nu e autor de ficţiune literară, are dreptul de a abuza în acest fel de buna credinţă a personajului său real. Janet Malcolm crede până la urmă că jurnalistul, chiar dacă autor al unei scrieri non-ficţionale, are acest drept. Carrère o citează pe larg ca s-o combată : „Jurnalistul ştie prea bine că ceea ce face este imoral. El este ca acel escroc care se hrăneşte din vanitatea altora sau din ignoranţa lor: le câştigă încrederea şi îi trădează fără nici un scrupul.” Autorul recenziei din suplimentul literar al marelui cotidian francez de după-amiază e de părere că folosirea persoanei întâi în reportaj sau în roman comportă riscuri, dar şi obligaţii asemănătoare. El scrie: „Chiar dacă există o frontieră între reportaj şi roman, ea nu separă, după cum îşi închipuie mulţi, statutul de jurnalist – grăbit, superficial, lipsit de scrupul, – şi cel de scriitor – nobil, profund, plin de scrupul moral, – ci pe acei autori care se cred deasupra a tot ce relatează de aceia care acceptă ideea inconfortabilă de a fi parte a ceea ce relatează. Exemplu pentru prima şcoală de reportaj sau de literatură: laşul şi demnul de milă McGinnis. Exemplu pentru cea de a doua: Janet Malcolm însăşi, care considerând că o astfel de onestitate este imposibilă, o ilustrează cum nu se poate mai bine, de la un capăt la altul al cărţii sale.” N-am citit de mult timp o recenzie atât de instructivă şi de captivantă intelectual.


Parteneri Romania literara




                 

                                   

                       

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara