Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Arte:
un dar inestimabil pentru arta dansului de Liana Tugearu

totul a început cu mai mulţi ani în urmă, în cadrul activităţii de cercetare desfăşurate la Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, în paralel cu spectacolele de dans contemporan şi de performance-uri. O serie de programe, apărute sub direcţia lui Mihai Mihalcea, urmate de altele iniţiate sub direcţia Vavei Ştefănescu au ajuns în punctul în care bogatul material informativ, de texte, fotografii, filme, culese din arhive, ziare, reviste, programe, cărţi, mărturii orale, au putut conduce la încercări de reconstituire a unor momente din istoria dansului românesc cult, iar de curând la alcătuirea unei arhive a dansului contemporan, sub forma unei platforme online de informare, Dance Cloud. ro. Din mulţimea programelor de cercetare anterioare începute în 2006 şi continuate an de an până în 2017, voi aminti Sertar I, Sertar II, Cartografierea istoriei invizibile I şi II, What to Affirm? Wath to perform?, Romanian Dance History, Hors les Murs, I şi II, Muzeul Dansului Modern şi Contemporan, Time Dance Connection şi Tribute to Iris Barbura – Bucureşti/Berlin de anul trecut. Numărul celor implicaţi în aceste cercetări este de-a dreptul impresionant. Toţi sunt menţionaţi de creatorii actualei platforme, dar eu voi numi doar câţiva, a căror contribuţie îmi pare esenţială pentru subiect – Irina Severin, Corina Cimpoeru, Igor Mocanu, Gina Şerbănescu, Doina Lemny (Franţa), Beth Soll (Statele Unite), Agnes Kern, Isabel Fischer(Germania). Beneficiind de seria de programe amintite, foarte tinerele, temerarele şi entuziastele dansatoare şi coregrafe Ana Papadima şi Andreea Belu sunt coordonatoarele acestui proiect, căruia i-au dat nume, o configurare amplă şi apoi i-au dat drumul în lume, punându-l la dispoziţia oricărui iubitor de dans. Cred că este pentru prima dată când DANSUL poate fi invidiat de toate celelalte arte, care nu au încă asemenea platforme ample. Arhiva virtuală, informaţională, interactivă a dansului contemporan românesc, Dance Cloud. ro, are trei secţiuni: IERI, care cuprinde perioada dintre anii 1920 – 2000, ASTĂZI, care urmăreşte tot ce s-a petrecut din 2000 până în prezent, şi MÂINE, unde apar evenimentele din viitorul apropiat. Deci respectiva platformă reuneşte informaţii de arhivă (documente text, fotografii, arhivă audio-video), cu informaţii de actualitate şi de anticipaţie.

Acest proiect cultural de mare amploare a fost finanţat de Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti- ARCUB – prin programul Bucureşti- Oraş participativ 2017. Orice dansator-interpret, profesionist sau amator, orice coregraf, profesor, cercetător sau cronicar poate găsi informaţii despre trecutul mai îndepărtat sau mai apropiat al dansului de pe aceste meleaguri, dar şi despre dinamica lui prezentă. Iniţiatoarele proiectului şi-au propus şi alte scopuri, care să depăşească simpla posibilitate de a te informa, şi anume ca această platformă să conducă la o creştere a coeziunii comunităţii dansului de la noi şi la acceptarea diversităţii formelor lui de exprimare. Să sperăm că şi aceste deziderate vor putea fi atinse, măcar în parte, căci o altă listă impresionantă de nume, unele cunoscute, altele scoase din uitare după o îndelungată perioadă de ignorare a lor, tocmai acest lucru îl dovedeşte, şi anume că dansul cult românesc a debutat şi a continuat sub semnul unei mari diversităţi, dictate de personalitatea fiecărui creator. Nu-i voi numi cronologic şi nici în funcţie de vreo ierarhie valorică, ci aşa cum numele lor s-au ivit ca urmare a cercetărilor întreprinse începând, cum am spus, din 2006: Esther Magyar, Trixy Checais, Stere Popescu, Lizica Codreanu, Miriam Răducanu, Leria Nicky-Cucu, Elena Penescu-Liciu, Lisette Verea, Floria Capsali, Vera Proca-Ciortea, Ioan Tugearu, Iris Barbura. Pentru cine cunoaşte măcar o parte din opera unora dintre aceşti dansatori şi coregrafi, trebuie să accepte că diversitatea a fost semnul sub care a înflorit creaţia coregrafică de la noi, care mai are încă de conturat şi alte faţete, căci atât la secţiunea IERI, cât şi la secţiunea ASTĂZI, mai sunt încă multe nume de creatori remarcabili de adăugat. Dar, fapt ştiut de cei care creează sau de cei care iubesc dansul, istoria dansului românesc cult este extrem de puţin cunoscută de marele public şi de aceea scoaterea ei la lumină dă o greutate în plus platformeiDance Cloud.ro. Nu trebuie să uităm nici faptul că în tot ce s-a întreprins anterior, numele celor plecaţi din ţară era ignorat cu bună ştiinţă. Mie de exemplu mi s-a cerut, când am scris un articol care reconstituia o perioadă mai lungă din istoria dansului bucureştean, să sar peste numele celor care nu mai erau în ţară. Abia acum, la republicarea cronicelor mele de dans, am putut menţiona acest fapt într-o notă de subsol. Dar mai sunt şi nume din perioada interbelică, şi încă de talie internaţională, cum este cel al Lizicăi Codreanu şi cel al lui Iris Barbura, complet şterse din istoria dansului de la noi şi strălucit scoase la iveală de cercetările ultimilor ani. Or, opera tuturor celor mai sus menţionaţi constituie, aşa cum menţionează şi creatorii acestei platforme virtuale „un patrimoniu valoros, marcat de traseele artistice şi creaţiile personalităţilor care alcătuiesc istoria insuficient cunoscută a dansului contemporan“. O altă calitate a platformei Dance Cloud. ro este caracterul ei de operă deschisă, interactivă, în care fiecare creator are acces la propriul său profil, la contul său de utilizator profesionist şi poate adăuga o nouă creaţie, când aceasta apare pe lume, după cum şi un cercetător poate adăuga o nouă descoperire din domeniul studiat.

Promovarea platformei Dance Cloud. ro a fost şi ea cuprinsă în programul celor două organizatoare, care au descins în mijlocul tinerei generaţii, de la UNATC, Liceul de Coregrafie „Floria Capsali“, UNMB şi Colegiul „George Coşbuc“, unde au avut loc, în octombrie şi noiembrie anul trecut, întâlniri cu prezentări multimedia, susţinute de cercetători de la CNDB, precum Corina Cimpoieru şi Igor Mocanu, dar şi de Andreea Belu şi Ana Papadima. La una dintre întâlniri, cea cu elevii Liceului de Coregrafie „Floria Capsali“ am participat şi eu, când Corina Cimpoieru a început Cartografierea primelor studiouri de dans din Bucureşti şi, împreună, am vizitat şi filmat fostul Studio Elena Penescu Liciu, unde mi-am început eu studiile de dans, acum... 68 de ani. Am mai participat şi la o întâlnire cu mai mulţi coordonatori de arhive, care au furnizat multe documente cercetătorilor de la CNDB, şi anume de la Studiourile de Film, de la Televiziunea Română, de la Arhivele Naţională, de la Biblioteca Naţională, de la Muzeul Teatrului Naţional (în formare) şi de la care cercetătorii Centrului Naţional al Dansului Bucureşti au multe învăţăminte de preluat. Şi, în fine, pe 11 noiembrie 2017, a avut loc Lansarea platformei Dance Cloud. ro, la Sala „Stere Popescu“ de la CNDB, printr-un spectacol, coordonat de Andreea Novac şi Paul Dunca. Cu acest prilej a fost prezentat pe larg site-ul şi secţiunile lui, s-au proiectat filme de arhivă şi interviuri cu coregrafi români şi s-a vorbit despre contextul actual în care se desfăşoară dansul contemporan. Un re-enactement – deci o repunere în scenă a unor imagini evocatoare, inspirate de fotografii ale dansatorului şi coregrafului Trixy Checais – a fost sugerat de Paul Dunca, printr-un minimum de mişcări, îmbrăcate în ample proiecţii învăluitoare, bine gândite pentru a putea sugera distanţa faţă de momentul în care a evoluat acest artist unic, evocat. Iar în final, s-a prezentat un fragment din spectacolul Counterbody, de Simona Deaconescu, unul dintre cei mai inspiraţi coregrafi de astăzi.

Urmărind modul cum se conturează şi îşi face loc în cultura noastră un proiect precum platforma online de informare, Dance Cloud. ro., precum şi o serie de spectacole de dans contemporan de certă valoare, precum cele semnate de Simona Deaconescu sau de Arcadie Rusu, sau cele reunite de Andreea Tănăsescu la Sala Atelier a TNB, în cadrul Serilor Tinerilor Coregrafi, poţi constata că forţa creaţiei artistice este de neoprit, oricât de neprielnic ar fi contextul în care se desfăşoară.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

           

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara