cum vorbesc miniştrii
Câţiva dintre miniştrii care au fost votaţi zilele
trecute în Parlament ne-au oferit un spectacol de
exprimare care ar fi de tot râsul, dacă n-ar fi de tot
plânsul. Francezii au o vorbă, care sună astfel în
traducere: ceea ce e bine gândit se exprimă bine.
Convingerea francezilor este aşadar că ceea ce se
exprimă greşit e rău gândit. Înseamnă, pe cale de
consecinţă, dacă ne însuşim şi noi ideea, că viitorii
membri ai guvernului României nu prea se omoară
cu gânditul. Constatarea e necesară: nu vrem să ni
se spună că, literară fiind revista noastră, facem
din limbă un fetiş. În schimb, facem din gândire
un fetiş. Pe de altă parte, în opinia noastră, folosirea
ad libitum a regulilor gramaticale n-ar trebui să
fie permisă niciunui deţinător al unei funcţii
publice, nu doar ministrului Educaţiei, care, de
la o vreme, pare a fi desemnat tocmai fiindcă
vorbeşte prost româneşte. Şi, culmea, „apărat“
printr-o petiţie ruşinoasă de patruzeci şi patru
de rectori, foştii lui colegi de universităţi. Grav
este atât faptul că greşelile de limbă sunt totodată
greşeli de gândire, cât şi faptul că, odată cu
eliminarea din legile justiţiei a tuturor formelor
de incompatibilitate, elevii şi studenţii nu vor
mai putea să-i pretindă ministrului şcolii să se
exprime ca lumea. Nici cetăţenii să-i pretindă
partidului de guvernământ să nu mai numească
în funcţia cu pricina persoane incapabile de o
vorbire corectă. Ceea ce ar însemna, în definitiv,
că nici profesorii nu-i vor mai putea sancţiona
pe elevii care comit greşeli de exprimare
sau de ortografie. Veritabil lanţ al slăbiciunilor!
ce păcat!
Într-o din numărul de săptămâna
trecută, referitoare la incidentul de la Botoşani,
am omis cu bună ştiinţă numele poetei a cărei
lectură publică i-a scandalizat pe participanţii
la manifestare. Un interviu din AdevărulWeekend
acordat de poetă ne scuteşte de discreţie: e vorba
de Medeea Iancu. O poetă bună, premiată, lăudată
de critică (în România literară inclusiv),
Medeea Iancu vine cu următoarea explicaţie
pentru gestul ei incalificabil: „Am ales să citesc
poemul Manifest pentru a atrage atenţie asupra
violenţei făcută de bărbaţi asupra femeilor,
abuzului, hărţuirii.“ Interviul e asortat cu mai
multe fotografii care au cel mai penibil aer de
vedetism. Cititorii ziarului au ocazia de a citi cu
ochii lor poemul cu pricina, conţinând versuri
precum acesta: „Îţi introduc penisul meu lung
şi negru în pântec, România.“ Autoarea se prezintă
ca o feministă, ale cărei „modele literare sunt
femeile curajoase“. Modele literare? Poate de
concepţie de viaţă. Problema principală nu
este nici măcar această confuzie, comisă deseori
de literatura cu teză, ci că Manifest este o poezie
scandalos de proastă. În ciuda talentului, vădit
în atâtea alte poeme, îi lipseşte autoarei o cultură
artistică solidă, în stare s-o păzească de astfel de
erori. Ea era datoare să ştie că Manifeste s-au tot
scris, încă de pe vremea avangardei, şi că mai
toate au rămas în afara artei şi, de aceea, repede
date uitării. Dincolo de vorbele multe şi de teza
pe care o proclamă, textul Medeei Iancu nu are
nicio legătură cu poezia. Cele două pagini pe care
se răsfaţă interviul nu fac onoare ziarului (nici
măcar rating!), nici bine reputaţiei poetei. Păcat
de talentul ei!
şcoala şi oraşele
Oriîncotro ai porni prin ţară, când treci
prin localităţi mari sau mici, cu maşina sau
cu trenul, dai peste aceeaşi imagine exasperantă:
rămâi şocat de cât de multe construcţii
urâte întâlneşti. Ştim, am mai vorbit în
acest colţ de pagină despre acest subiect,
dar impresia dezagreabilă este atât de
puternică, încât nu avem cum să nu reacţionăm,
de fiecare dată. Sunt, pe de o parte, blocurile
din perioada comunistă: ieftine, sărăcăcioase,
monoton slute, aceleaşi peste tot, desfigurând
până la confuzie diversele oraşe. Şi, pe de altă
parte, sunt construcţiile apărute după 1990:
stridente, hidoase, fără nicio idee de echilibru,
de simetrie a formelor, fără să se potrivească una
lângă alta în acelaşi tot urban, şi neavând alt
viitor, noi fiind, decât demolarea deîndată.
Înfăţişarea aşezărilor omeneşti este, se spune,
expresia vizibilă a sufletului şi minţii acelor
oameni. Aşa încât toată această urâţenie constructivă
de la noi înseamnă, probabil, proiecţia unui
univers lăuntric şubred, invadat, stăpânit de
prostul-gust, consecinţă a lipsei de educaţie,
de cultură. Românii, te întrebi, suferă de o boală
stranie, n-au creativitate reală şi sunt ocoliţi
de simţul frumosului? Sau le-au avut, dar le-au
pierdut? Acesta din urmă ni se pare a fi răspunsul
corect. E suficient să mergi în diverse locuri din
ţară, unde se mai păstrează vie arhitectura dinainte
de Al Doilea Război Mondial, la Sinaia, la Câmpulung
Muscel ori în sate vechi din zona Sibiului sau a
Olteniei de Nord, ca să descoperi locuinţe şi
diferite edificii impresionante tocmai prin
frumuseţe, prin armonie, prin puritatea formelor,
aşadar printr-o stilistică desăvârşită, care vorbeşte
de o bună locuire a acestor oameni în concordantă
prelungire cu natura. Merită să reflectăm la acest
lucru: dacă timpurile istorice, cele din trecutul
imediat şi cele prezente, nu se îngrijesc de oameni,
şcolindu-i, instruindu-i cum se cuvine, atunci
urmările negative ale acestei erori se amplifică
enorm şi dezastruos, cuprinzând şi domenii care
nu par, la prima privire, să aibă legătură cu şcoala,
aşa cum ar fi această năpădire a ţării de urât şi
de precar.
delabrare
A făcut deliciul (trist, spunem noi!) ziarelor
şi al televiziunilor ştirea despre întâmplarea de
la Piatra Neamţ, unde oficialii locali, primarul
şi consilierii, au inaugurat la o şcoală din oraş, cu
tam-tam, ca şi cum ar fi fost o realizare epocală,
o toaletă, de fapt o jumătate de toaletă (doar pentru
fete, pentru băieţi – nu, căci nu au ajuns banii!…).
Sigur, primarul a revenit cu informaţii suplimentare,
pe care le reluăm aici, ca să nu comitem eroarea
desprinderii din context. (Să spui, insistând,
numai o parte din adevăr, nu întreg adevărul,
este uneori echivalent cu minciuna, cu acele fake
news, care fac ravagii). Şi anume, dumnealui
preciza că inaugurarea toaletei era doar o secvenţă
dintr-o inaugurare mai amplă de la acea şcoală
unde se mai făcuseră şi alte lucrări de renovare.
Totuşi, tăierea „pamblicii“ (se va vedea imediat
de ce am scris „pamblicii“) tricolore rămâne. Ca
şi postările consilierilor judeţeni şi municipali
care mărturiseau pe Facebook că a fost o mare
onoare pentru ei să participe la această inaugurare.
Or, asta fiind situaţia, nu avem cum să ne simţim
altfel decât ruşinaţi şi dezolaţi de joasa stare în
care au ajuns discursul public şi mentalitatea
politicienilor. Suntem în anul Centenarului Marii
Uniri şi, în loc să vorbim despre mari proiecte de
infrastructură prin care să unim provinciile istorice
româneşti, noi ne încântăm şi transformăm în
eveniment o biată igienizare a unei toalete şcolare.
Deplorabil, neliniştitor cât de mult am decăzut.
Dar, de altfel, delabrarea nu trebuie să ne ia
prin surprindere. Nici nu are cum să fie
altfel, dacă, de pildă, după un ministru
al Educaţiei Naţionale care s-a afirmat
prin agramatisme, e vorba de Liviu
Pop, e numit altul (n-am fi crezut că e
posibil să existe cineva care să-l întreacă
în exprimare nătângă!) care spune cu
seninătate „pamblică“ şi „celălanţi“,
„repercursiuni“ şi care face dezacorduri
într-un ritm ameţitor, de mitralieră germană.
(A se vedea şi ochiul magic alăturat.) Să-l
propui în fruntea învăţământului românesc,
în anul Centenarului, pe un asemenea
personaj este, din partea politicienilor, bătaie
de joc şi un act de iresponsabilitate faţă
de ţară care ne aduce pierderi nemăsurate.
Neuma, un proiect
cultural
Am citit cu interes revista NEUMA, înfiinţată
anul trecut la Cluj-Napoca, sub egida editurii
cu acelaşi nume. Primul număr din acest an
(un număr dublu) confirmă promisiunile de la
debutul acestei publicaţii. Scrie cu îndreptăţire
Andrea H. Hedeş, directoarea revistei, în editorialul
intitulat 100 Reloaded: „Să înţelegem lecţia istoriei:
marile civilizaţii au reuşit să ajungă până la noi
prin cultură. Să privim istoria recentă: oricât
de dărâmate, naţiunile s-au ridicat din nou
prin cultură având ca fundament un sistem de
educaţie ireproşabil, printr-un efort pornind
de sus în jos. De aceea suntem aici, să nu ne oprim
din a învăţa şi să creăm, împreună, fiecare la locul
lui, cultură şi civilizaţie. Să începem să construim
pe verticală, deoarece deja, ca o clipă au trecut o
sută de ani.“ Conţinutul e bogat şi atractiv: există
cronici bine scrise la apariţii recente pe care redacţia
le consideră „cărţi-eveniment“, dar şi recenzii la
volume de poezie (clujene şi nu numai), de proză
ori de critică. Horia Gârbea, unul dintre cei mai
activi colaboratori ai publicaţiei, semnează,
între altele, un interesant articol de atitudine,
despre paradoxul comunicării, dar publică şi
traduceri, şi intervenţia la Colocviul de Literatură
SF, şi un text critic. Se pot citi versuri de Horia
Bădescu, Lucian Vasiliu, Liviu Capşa, Ioan Es. Pop,
Flavia Adam, proză de Nichita Danilov, Dănuţ
Ungureanu, Adrian Costache, Cătălin Rădulescu,
apoi punctele de vedere exprimate de Marius Oprea,
Marian Truţă, Sorin Camner, Bogdan Mihăilescu,
Györfi-Deák György, în cadrul Colocviului de
Literatură SF cu tema Robotizare, uberizare,
precarizare: viitorul muncii. Bine reprezentat este
şi capitolul de literatură străină, prin publicarea
piesei într-un act Seijo (Sfânta) a scriitorului
japonez Mishima Yukio (în traducerea Anei Laura
Cocora), ca şi prin articolele semnate de Sonia
Elvireanu (care scrie despre un volum de poezie
de Colette Klein) şi de Laura Botuşan (cu un text
critic despre romanul În noapte de Haruki Murakami).