Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Arte:
"Eurovision Young Musicians" de Dumitru Avakian

In sunetele muzicii începe, cu muzică se termină, cu muzică începe iarăşi aproape fiecare moment important din viaţa metropolei vieneze. Susţinut săptămâna trecută în faţa Primăriei capitalei federale a Austriei şi retransmis în eter de multe dintre canalele de televiziune şi de radio din Europa, inclusiv de TVR-Cultural, marele concert popular a încheiat competiţia "Eurovision Young Musicians", concert susţinut - iată! - în două ediţii consecutive, aici, la Viena, în faţa unui public entuziast care a umplut până la refuz marea piaţă de pe Ring. Este o competiţie internaţională care, de aproape trei decenii, o dată la doi ani, contribuie la cunoaşterea, la promovarea celor mai tinere talente muzicale care nu au depăşit vârsta de 19 ani. Concomitent, cu acelaşi prilej, cu aceeaşi manifestare - drept un semnal de mare strălucire - a început "Wiener Festwochen", una dintre cele mai prestigioase manifestări artistice susţinute în plan mondial şi care aduce pe scenele de concert, de teatru, nume de mare prestigiu ale vieţii artistice internaţionale.
Şi, pentru că este vorba de un anume specific audio-video al manifestării, de rezonanţa populară a acesteia, componenta de spectaculozitate este, în mod evident, inclusă. Televiziunea cere rating. Rating-ul cere show. Iar acesta se obţine realizând o comunicare cu un public larg, cât mai numeros, divers, public căruia trebuie să-i oferi spectacol! Aşa s-a întâmplat şi de această dată. Căci în afara tinerilor muzicieni selecţionaţi în etape consecutive - pe parcursul a două etape naţionale, a semifinalei vieneze ce a precedat marele concert-spectacol, acesta din urmă a etalat evoluţii muzicale-artistice dintre cele mai atractive, de excepţională calitate, de larg interes. Mă refer la evoluţia formaţiei orchestrale "Wiener Symphoniker", formaţie care a însoţit de asemenea evoluţia tinerilor solişti, la dirijorul acesteia, Aleksandar Markovic, la celebra mezzo-soprană Angelika Kirchschlager, la nu mai puţin celebrul cor de băieţi "Wiener Sängerknaben", la prezenţa pe scenă a cunoscutului dirijor Sir Roger Norrington, cel care a condus lucrările juriului final al competiţiei şi a înmânat distincţiile acesteia. Aşa cum am prezis personal - am avut fericita ocazie de a asista inclusiv la desfăşurarea semifinalei concursului, câştigătorul Marelui Premiu al ediţiei actuale a fost declarat clarinetistul grec Dionysios Grammenos de 18 ani. Spectaculozitate instrumentală, strălucire sonoră, mare priză la public, o comunicare muzicală consistentă, talent artistic cuceritor şi stăpânire de sine, meşteşug instrumental excelent pus la punct, sunt datele ce caracterizează evoluţia tânărului solist grec. Sunt date pe care se orientează specificul şi exigenţele acestei competiţii atât de speciale, competiţie care este în egală măsură concurs ghidat de exigenţe artistice şi - în egală măsură - spectaculos show de televiziune. în plus, laureatul distincţiei suprene dispune de inteligenţă, de cultură profesionlă. Pe parcursul etapelor concursului, aici, la Viena, a prezentat două dintre Pesele pentru clarinet de Igor Strawinski, cuceritoarea "Fantasia di concerto" pe teme din opera "Rigoletto" di Giuseppe Verdi, iar în marele spectacol popular din Piaţa Primăriei a prezentat o parte - de mare atracţiozitate! - din Concertul compozitorului francez contemporan Jean Françaix, lucrare de cuceritoare supleţe melodică, de impresiontă dinamică instrumentală. Pentru prima dată regulamentul competiţiei a permis organizarea unei consultari populare prin votul publicului, prin mesaje telefonice sms accesibile inclusiv publicului austriac prezent în faţa micilor ecrane. Favorita asistenţei a fost violonista norvegiană Eldbjorg Hemsing, de 18 ani, o apariţie cuceritoare fluturând un păr blond care unduia în acordurile melodiilor "Fanteziei Carmen" din opera lui Georges Bizet. De aprecierea juriului dar şi a publicului s-au bucurat inclusiv evoluţiile tinerilor solişti din Anglia şi din Slovenia, evoluând la pitorescul instrument care este muzicuţa cromatică cu schimbător şi - respectiv - la saxofon. Cu totul promiţătoare pentru anii ce vin s-a dovedit a fi violoncelista Anastasia Kobeikina din Rusia, de 13 ani, cel mai tânăr concurent în actuala ediţie a concursului, de asemenea pianistul finlandez Roope Gröndahl, de 18 ani, un tânăr muzician ce dezvoltă o excepţională capacitate de concentrare a expresiei, o spectaculoasă comunicare artistică.
Trebuie să recunosc, juriile internaţionale ale semifinalei şi finalei concursului au făcut faţă unor obligaţii dintre cele mai dificile. Au trebuit să aleagă tineri ce practicau instrumente dintre cele mai diferite, criteriile de selecţie profesională fiind dintre cele mai diferite. Au trebuit să selecteze de asemenea solişti ai unor instrumente de atracţiozitate pentru marele public, cel care a umplut până la refuz imensa Piaţa a Primăriei vieneze, cel care a urmărit şi a votat în faţa micilor ecrane. Talentat şi dezinvolt din punct de vedere tehnic-instrumental, concurentul promovat de Televiziunea Română publică nu a fost ales în finală dată fiind selecţia nepotrivită a lucrărilor, selecţie care ar fi trebuit să ţină cont de exigenţele specifice ale concursului. Nu e nimic grav. Din orice experienţă trebuie să se înveţe. Iar prima exigenţă a unei competiţii este să te prezinţi, să te prezinţi bine. Astfel a evoluat în etapa semifinală vieneză violonistul Ştefan Beşan, de 18 ani, un talent muzical consistent, susţinut de o virtuozitate instrumentală ferm etalată. Dar piesele româneşti incluse în programul său de recital nu puteau face obiectul atenţiei unui juriu internaţional ce avea menirea de a promova comunicarea muzicală-artistică spectaculoasă, de atracţiozitate pentru publicul cel mai larg, cel mai divers. Vom învăţa, oare, din inabilităţile noastre? Poate.
"Eurovision Young Musicians" este o competiţie europeană importantă, o competiţie ale cărei semnificaţii le regăsim în joncţiunea atât de fericită cu marele festival actual al săptămânilor vieneze, festival aflat în aceste zile în plină desfăşurare. Sunt manifestări pe parcursul cărora elita artistică internaţională a muzicii, a teatrului, va fi prezentă aici, în faţa generosului, în faţa răsfăţatului public vienez, o lume a normalităţii, o lume cordială, a civilităţii, a demnităţii în relaţia cu cel de lângă tine. Merită - în aceste săptămâni - să facem o călătorie în capitala federală a Austriei. Spre răsfăţul spiritului, spre bucuria sufletului.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

                       

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara