Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Arte:
Enescu şi muzica lumii de Dumitru Avakian

AŞa a fosT să fie! După luni bune de solicitări şi insistenţe, în urma unor explicaţii mai mult sau mai puţin penibile, după amânări birocratice deseori înjositoare, "Orchestra Naţională de Tineret" a ţării a luat totuşi fiinţă! La Sinaia. Iar aceasta în urma strădaniilor vecine abnegaţiei de care dă dovadă în continuare acest minunat om, acest artist de inspirată conduită în relaţia cu tinerii muzicieni, un admirabil şi tenace spirit organizatoric care este violoncelistul Marin Cazacu. A întreprins deplasări şi audiţii, selecţii şi verificări în majoritatea centrelor muzicale ale ţării. A adunat mijloace financiare şi a obţinut sponsorizări. A stabilit colaborări de încredere cu instituţii locale şi naţionale. A realizat parteneriate eficiente pe relaţia public-privat. Colaborarea cu ministerele Culturii, al Educaţiei şi învăţământului s-a dovedit a fi imposibilă! A obţinut în schimb participarea unor importante personalităţi ale vieţii muzicale internaţionale, artişti originari din România; iar aceasta în vederea asigurării nivelului profesional european care să valideze actul artistic privind naşterea, privind formarea acestui special organism orchestral. Au sosit aici, la Sinaia, pentru a lucra cu tinerii instrumentişti, contrabasistul Dorin Marc şi violistul Marius Nichiteanu din Germania, violonistul Liviu Prunaru din Elveţia, oboistul Adrian Petrescu din Bucureşti. Aşa se face că, la capătul unei activităţi intense de aproape două săptămâni, de repetiţii susţinute pe partide şi în ansamblu, concertele propriu-zise ale Orchestrei Naţionale de Tineret au constituit un adevarat triumf. Au avut loc în Sala Festivă a Casei Armatei din Braşov, la Casa de Cultură din Buşteni, iar pe data de 19 august, ziua de naştere a lui George Enescu, în sala de spectacole a Cazinoului din Sinaia.
Dirijorul Cristian Mandeal, actualul director al Filarmonicii bucureştene, a avut dificila misiune de a constitui ansamblul, de a construi orchestra drept organism viabil şi - pe de altă parte - de a o face să cânte, de a institui o comunicare coerentă din punct de vedere profesional şi adevărată din punct de vedere artistic. Reuşita a fost deplină! "Preludiul la unison" a fost intonat de grupul corzilor cu claritatea unui inspirat parlando rubato, iar polifonia "Menuet-ului lent" din prima Suită enesciană a dispus de echilibru, de flexibilitate; realizarea simfoniilor a 2-a de Beethoven şi "Italiana" de Felix Mendelssohn Bartholdy s-a constituit în magistrale cursuri de orchestră, de muzică, de inspirată concentrare a expresiei, de logică privind construcţia frazei; iar aceasta în ciuda intonării mult prea grăbite a finalurilor, tempouri posibil de utilizat în cazul marilor orchestre ale lumii, colective orchestrale virtuoze, direcţie spre care au fost stimulaţi a privi tinerii muzicieni.

Sunt un mănunchi de peste 50 de instrumentişti, cei buni dintre cei mai buni studenţi, elevi şi absolvenţi ai universităţilor naţionale de muzică, tineri cu vârste cuprinse în principal între 18 şi 25 de ani. Excepţiile sunt semnificative şi ţin de entuziasmul, de nivelul remarcabil al măiestriei tinerilor instrumentişti. Cel mai tânăr abia împlinise 16 ani, iar cel mai vârstnic nu depăşise 26! Nu trebuie trecut cu vederea acest important factor de siguranţă, de profesionalism, pe care l-a constituit aici, la Sinaia, prezenţa primei violine a formaţiei, Ana Bogăţilă, un tânăr muzician care - iată! - la 24 de ani deţine, deja, poziţia de mare responsabilitate, aceea de concert-maestru al Filarmonicii clujene.

Pe deasupra entuziasmelor fireşti, etapele constituirii ansamblului au dezvăluit şi alte aspecte importante ce depăşesc actul socializării prin muzică a tinerilor instrumentişti proveniţi din diferitele centre muzicale; din Bucureşti, Cluj, Timişoara, Tg. Mureş, Braşov, Sibiu... în mod curios, nu din Iaşi! E drept, s-au stabilit relaţii, s-au legat prietenii. Pe temeiul idealului comun al muzicii.
Lucrul în ansamblu, aici, la Sinaia, a dezvăluit de asemenea anume deficienţe ale procesului nostru instructiv-educativ aşa cum se desfăşoară acesta în instituţiile noastre de învăţământ muzical, gimnazial, liceal şi universitar. Mă refer la prioritatea acordată dobândirii reflexelor de manualitate instrumentală în dauna reflexelor ce pot legitima cultura profesională, actul artistic, cultura cântului în ansamblul cameral sau orchestral.

Mai mult decât atât, odată înfiinţată, Orchestra Naţională de Tineret trebuie să devină un intermediar preţios între ansamblurile locale şi marile ansambluri internaţionale de tineret pe care le poate - voi spune astfel - alimenta. Ne aducem aminte, cu câteva luni în urmă, a concertat la Bucureşti, la Ateneul Român, cu un imens succes, Orchestra de Tineret a Uniunii Europene. Din acest prestigios ansamblu de aproximativ o sută de persoane făcea parte un singur instrumentist român, elev al Liceului "George Enescu" din Bucureşti. A fost selecţionat şi introdus în ansamblu de autorităţile engleze şi nu de cele române; căci fusese admis să studieze la prestigioasa "Royal Accademy of Music" din Londra. Autorităţile române au fost incapabile a organiza atunci o selecţie naţională.
Activitatea unor asemenea ansambluri nu este o raritate exotică, ci o necesitate a zilelor noastre, o necesitate a unei perioade în care comunicarea - inclusiv cea muzicală - ne poate aduce mesajul umanist, încărcătura emoţională şi ideatică a marilor creaţii, a marilor capodopere ale istoriei culturii. Am în vedere activitatea în adevăr exemplară a unor mari ansambluri, cum sunt Orchestra de Tineret "Gustav Mahler" condusă de Claudio Abado, în Europa, Orchestra "Divan" din Orientul Mijlociu, ansamblu condus de marele dirijor şi pianist Daniel Barenboim, Orchestra Internaţională de Tineret a Festivalelor din Tanglewood, din Statele Unite, Orchestra Naţională de Tineret "Simon Bolivar" din Venezuela condusă de prodigiosul, de dinamicul, de foarte tânărul - deja faimosul! - dirijor Gustavo Dudamel... Iar exemplele pot continua. Activitatea dinamică, mereu înnoită a acestor ansambluri ne face să avem certitudini în ce priveşte viitorul culturii muzicale de tip academic. Viaţa artistică actuală a unor asemenea orchestre aduce promisiuni importante pentru viitorul vieţii muzicale.

Noi? Ne aflăm iarăşi cu un pas în urmă. Poate mai mulţi. Suntem surprinşi de evenimente. încercăm a le face faţă. Este momentul ca Ministerul Culturii, Ministerul Educaţiei şi învăţământului să-şi dea mâna pentru a sprijini această iniţiativă care, deja, a prins viaţă. Este de dorit organizarea a minimum două sau trei stagii anuale conduse de mari maeştri - veritabile workshop-uri, a unor turnee de concerte naţionale şi internaţionale. Asta pentru ca tinerii muzicieni români să se poată constitui în veritabili ambasadori de bună-voinţă, atât în context naţional, cât şi în marele concert internaţional al circuitului actual al valorilor umaniste.

Cum notam anterior, înfiinţarea Orchestrei Naţionale de Tineret a fost marele eveniment al celei de-a IX-a ediţii a acestor manifestări festivaliere ce sărbătoresc - an de an, aici, la Sinaia, în a doua parte a lunii august - ziua de naştere a lui George Enescu. Concomitent au avut loc concertele Festivalului. Entuziasm, bună dispoziţie, profesionalism, programe de concert inspirat alcătuite, creaţii enesciene şi nu numai, muzică de largă adresare, dar şi lucrări ce solicită o participare de atentă concentrare din partea publicului. Sunt, de ani buni, concertele acestui festival situat la răscruce de drumuri enesciene, între Vila "Luminiş", de pe Cumpătul, şi Salonul de Muzică al Castelului Peleş, salonul Reginei Carmen Sylva, între drumurile europene şi numeroasele reveniri în ţară ale maestrului.

Care au fost marile momente ale Festivalului? I-am urmărit pe violonista Mihaela Martin, violoncelistul Frans Helmerson, sosiţi din Köln, pe pianista Steluţa Radu, un excelent ansamblu constituit cuasi ad-hoc. Un moment cu totul special l-a reprezentat evoluţia tinerilor muzicieni clujeni grupaţi în cadrul Cvartetului "Arcadia", tineri care beneficiază de îndrumarea preţioasă a membrilor Cvartetului "Belcea" din Anglia; au inaugurat stagiunile muzicale găzduite de Centrul Cultural "Carmen Sylva", un excelent lăcaş de cultură deschis cu totul recent în şcoala care, cu mai bine de un secol în urmă, fusese deschisă de însăşi Regina Elisabeta.

Pe de altă parte i-am putut urmări pe membrii unor familii de muzicieni care fac muzică de cameră, sau care ştiu a-şi transmite datele meşteşugului artistic de la o generaţie la alta; mă refer la familia pianistului Valentin Gheorghiu, la duo-ul cameral voce-pian al familiei Manoleanu, la duo-ul violă-pian al familiei Ifrim-Llorente, sosiţi din Spania, la cei doi violoncelişti, tată şi fiu, ai familiei Cazacu, la cei doi violonişti, tată şi fiică, ai familiei Croitoru; mă refer de asemenea la evoluţia absolut spectaculoasă, în aer liber, în marele chioşc al parcului municipal, a formaţiei instrumentale a familiei oboistului Adrian Petrescu, iar aceasta într-un program de largă adresare, de mare succes public. Recitaluri separate, orgă şi pian, au susţinut membrii familiei Licareţ.

în mod cert, în ultimul deceniu, Festivalul "Enescu şi muzica lumii" a devenit o instituţie cu implicaţii semnificative, în viaţa noastră muzicală. Violoncelistul Marin Cazacu, directorul artistic al Festivalului, ştie a induce determinări temeinice, ştie a stabili colaborări eficiente; ...între Primăria oraşului Sinaia, Fundaţia "Prietenii muzicii - Serafim Antropov", fundaţie muzicală ce comemorează personalitea unuia dintre marii pedagogi ai vieţii noastre muzicale din a doua jumătate a secolului trecut; a stabilit colaborări, a obţinut sprijin din partea Centrului European de Cultură Sinaia, din partea Administraţiei Fondului Cultural Naţional, a unor importanţi sponsori cum sunt, printre alţii, B.C.R. şi "Orange". Implicarea TVR, a Societăţii Române de Radiodifuziune a conferit evenimentului o extindere naţională cu totul semnificativă. Căci dimensiunea europeană este determinată dată fiind prezenţa inspiratoare, vie, permanentă, a exemplului enescian.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

                       

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara