Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Lecturi la zi:
Copiii nu înţeleg lucruri abstracte de Cătălin Constantin


La sfîrşitul anilor şaptezeci Mathew Lipman, profesor de filosofie la Columbia University, gîndeşte un program filosofic, destinat nu studenţilor săi, ci copiilor cu vîrste între şase şi optsprezece ani, numit Filosofia pentru copii. Nu o glumă, ci un program serios, în care s-a aventurat, mărturiseşte astăzi profesorul, din neştiinţă - nu era pe atunci la curent cu teoria lui Piaget potrivit căreia copiii nu pot înţelege ideile abstacte. în ciuda adevărului formulat de Piaget, programul americanului are curînd succes. Altfel decît îşi imagina la început, dar cunoaştem cu toţii că din neştiinţă a descoperit omul lucrurile cele mai importante. Tradus între timp în multe alte limbi, în 1992 programul acesta ajunge şi în România. Intră în cîteva şcoli, mai întîi experimental, ca apoi Ministerul învăţămîntului să avizeze aplicarea lui la clasele I şi a II-a.
Manualele programului, Sânziana şi Ruxi sînt cărţi simpatice, departe de manualele vechi. Totul curge sub forma povestirilor celor două personaje, altele decît cele din originalul în engleză - Elfie şi Pixie. Traducerea ştie să ses joace şi să adapteze frumos. Te afli într-o şcoală românească, nu într-una de peste ocean. Şi e de înţeles că autorul a reuşit să fie pe gustul copiilor de pretutindeni. A "descoperit" jocul şi a intuit felul în care poţi stîrni curiozitatea copiilor. Poate de aceea, cărţile acestea nu rămîn doar manuale, ci pot fi citite de oricine cu plăcerea şi amuzamentul pe care îl provoacă întotdeauna naivitatea copiilor şi savoarea întrebărilor lor. Sînt cărţi care pot aduce momente de relaxare. Probleme "filosofice" ca raportul dintre original şi copie, dintre parte şi întreg, ce este metafora sau ce înseamnă să fii înţelept devin simple jocuri în "poveştile" din cele două manuale. Iată cum sună un dialog "socratic" între Ruxi şi prietena ei cea mai bună:
" Isabela, de ce vorbesc oamenii?
Isabela a strîns din buze de parcă ar fi vrut să fluiere, pe urmă a spus rar:
- Cred că oamenii vorbesc pentru că vor ca ceilalţi să afle ce cred şi ce simt ei.
- Dar dacă n-ar vrea ca ceilalţi să afle ce cred şi ce simt ei?
Isabela se gîndi o clipă, apoi spuse:
- Atunci, probabil că n-ar mai vorbi."
Cîştigurile programului? Copiii "vor gîndi mai bine şi vor fi mai deschişi faţă de colegii şi semenii lor" ne spune autorul, într-un interviu inclus în ambele cărţi pe care i-l acordă coordonatoarei din România a acestei serii de manuale, Doina-Olga Ştefănescu.

Matthew Lipman - Sânziana, Traducerea şi adaptarea - Doina-Olga Ştefănescu, Veroica Focşăneanu, Humanitas Educaţionl,2001, 88p.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

           

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara