Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Meridiane:
Ce este o capodoperă de ---

Foarte discutată este în ultima vreme în presa culturală din Franţa cartea lui Charles Dantzig intitulată À propos de capodoperă. Nu vom găsi în carte o definiţie a capodoperei şi, cu atât mai puţin, una ştiinţifică. A trecut timpul structuralismului. Autorul ne spune, cel mult, că o capodoperă este „o ruptură în monotonia utilului” iar criteriul de apreciere, dacă există în definitiv unul, este pur subiectiv („mă fac oare înţeles când spun că, dacă iubesc un autor, e vorba cu adevărat de iubire, de iubirea unui îndrăgostit?”). Ceea ce e original în demersul lui Dantzig este că operele cu care îşi exemplifică iubirea nu sunt cruţate de critică, uneori drastică, cusururile trecând înaintea calităţilor. Aceste cusururi sunt câteodată atât de mari, în ochii autorului, încât te întrebi dacă nu cumva ele sunt cele care deosebesc capodopera de opera obişnuită. Saint-Simon e, în Memoriile lui faimoase, un „pitic care îşi bate joc de orice”, iar Soljeniţin, un „bătrân imbecil”. Sau: „Aş spune că Baudelaire mai degrabă a scris mari poeme decât că este un mare poet … Departe de a fi modernul pe care îl consideră toată lumea, este un poet arhaic.” În fine: „Machbeth este o piesă prea lungă în care totul se bălăceşte prea repede în sânge.” Concluzia la fel de neaşteptată este că „şansa capodoperelor constă în a nu fi citite”: cine citeşte romanul Ulysse are chef să-l strângă de gât pe Joyce, care „ne plictiseşte cu litaniile, parodiile şi subînţelesurile lui nesfârşite.”

Parteneri Romania literara




                 

                                   

                       

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara