Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Actualitatea:
Black Friday şi cărţi noi la Gaudeamus de Luminiţa Corneanu

Anul acesta Târgul Interna- ţional de Carte Gaudeamus a coincis cu Black Friday, iar atmosfera chiar aşa a fost: lume multă, cozi la cărţi, aglomeraţie la evenimente.

Black Friday („vinerea neagră”) este un obicei de promovare american împrumutat de câţiva ani şi la noi şi care presupune să oferi reduceri substanţiale la produsele tale într-o anume zi. Iar „black” vine de la aglomeraţia inerentă pe care o presupune căutarea de chilipiruri. De data aceasta, şi editurile noastre s-au conformat, iar reducerile erau consistente. Cum aveam nevoie să-mi completez colecţia de Sorokin şi Kurkov, prima oprire am făcut-o la standul Editurii Curtea Veche, unde cărţi de 25-35 de lei costau acum 9 lei. Multe alte standuri erau pline de oameni care scotoceau pe rafturi după vreo carte şi tot aşa a arătat târgul până duminică, declarată şi ea „Black Sunday”.

Lume multă, monşer!

M-am bucurat să aflu, din statisticile târgului, că această ediţie, a douăzecea, a fost de succes, cu mai mulţi vizitatori decât anul trecut, şi că aproximativ trei sferturi dintre aceştia au şi cumpărat cărţi. Asta e de bine, semn că nu atât apetitul pentru cărţi şi citit e în scădere, cât că e nevoie de puţin efort pentru a atrage atenţia publicului, iar preţurile speciale, „de târg”, se pare că anul acesta şi-au făcut treaba. Totuşi, Gaudeamus a crescut substanţial în ultimii ani, şi cel puţin sâmbăta e din ce în ce mai greu să-ţi faci drum printre standuri, pe culoarele ticsite de oameni. Nu pentru că ar fi în târg om lângă om, să nu exagerăm totuşi, dar pe oriunde e o lansare la stand cu o personalitate cât de cât vizibilă şi cu priză la public, culoarul se blochează şi doar dacă ai noroc poţi să te strecori în şir indian printre cititorii adunaţi pentru lansare. (O prietenă mi-a spus că eu, ca olteancă, n-ar trebui să am probleme cu strecuratul prin aglomeraţie. Am gustat gluma, dar aglomeraţia tot nu-mi prieşte). Mulţi mi-au zis: „păi bun, şi ce să faci, asta e, bine că vine lumea la târg!” Absolut de acord că e bine, e minunat că vine lumea la târg, dar poate dacă măcar câţiva dintre marii editori ar lua exemplu de la standul ţărilor invitate de anul acesta, ţările nordice, unde dezbaterile se desfăşurau relaxat, într-un spaţiu propice, cu scaune pentru public, lucrurile ar putea arăta ceva mai bine.

Cărţi


S-au lansat, în aceste zile, o mulţime de cărţi remarcabile: Mărturii despre Eminescu, volumul îngrijit de Cătălin Cioabă (Humanitas), traducerea primului roman al lui Orhan Pamuk, Cevdet Bey şi fiii săi, sau poemele lui John Berryman, traduse la Casa de Editură Max Blecher de Radu Vancu, sub titlul Cântece de vis, reeditări binevenite, cum e cea a romanului Viaţa începe vineri (Humanitas) al laureatei Premiului European pentru Literatură de anul acesta, Ioana Pârvulescu, volume neaşteptate, cum e dactăr nicu &his skyzoid band de Alexandru Muşina (Tracus Arte), cu poeme familiare cititorilor României literare, unde regretatul poet a publicat un grupaj în 2008.
O carte de citit se anunţă volumul Ce a fost. Cum a fost. Paul Cornea de vorbă cu Daniel Cristea-Enache (Polirom), o autobiografie a profesorului Paul Cornea „provocată” de întrebările adresate de interlocutorul său. Despre aceasta, Livius Ciocârlie scrie: „Dincolo de o admirabilă evocare a părinţilor, răspunsurile trimise pe îndelete de Paul Cornea lui Daniel Cristea-Enache cuprind o analiză a vieţii proprii şi o meditaţie asupra ei. Preocupat cu precădere de motivele care l-au condus spre comunism, de felul cum a traversat diverse demnităţi şi de procesul intelectual şi de conştiinţă în urma căruia s-a desprins cu totul de idealul său juvenil, Paul Cornea a făcut din relatarea lui nu numai una despre sine, ci una deosebit de preţioasă despre epoca în care a trăit.”
Mai amintesc repede volumul de memorii al Anei Blandiana, Fals tratat de manipulare (Humanitas), Mătuşi fabuloase şi alte istorioare bucureştene a Silviei Colfescu, la Editura Vremea, O istorie literară a vinului în România a colegului nostru Răzvan Voncu (Curtea Veche) şi Iluzie optică de Daniil Harms, tradus de Mihail Vakulovski (Ed. Ratio et Revelatio). Să tot citeşti!
Şi pentru că tot a câştigat Editura Brumar Premiul de Excelenţă al târgului „pentru curajul promovării unor proiecte editoriale de punere în valoare a literaturii române contemporane (…)”, să menţionez şi o carte-experiment foarte gustată, antologia cu faţa la perete, realizată de Bogdan Munteanu şi Marius Aldea, care conţine statusuri de pe Facebook ale scriitorilor internauţi, vreo 50 la număr, de la tineri nedebutaţi în volum până la Emil Brumaru. Dacă vi se pare frivol subiectul, încercaţi să vedeţi lucrurile din perspectiva adolescenţilor care stau pe internet şi nu citesc nimic. Asta dacă vrem să mai avem cititori şi peste 10 ani.

Ţările invitate: Cool Nordic

Standul comun al Danemarcei, Finlandei, Islandei, Norvegiei şi Suediei, elegant şi aerisit, a găzduit întâlniri cu cititorii şi dezbateri, scriitorii invitaţi fiind islandeza Yrsa Sigudardottir, suedezii Jan Wallentin, Anders Roslund şi Borge Hellström, danezii Anders Rønnow Klarlund şi Jacob Weinreich, care semnează sub pseudonimul A. J. Kazinski, şi finlandezii Salla Simukka şi Antti Tuomainen (cărţile celor opt invitaţi fiind publicate de Editura Trei) şi autoarea norvegiană Kjersti Annesdatter Skomsvold, publicată de Editura All. Cărţile lor sunt romane poliţiste, thrillere, romane pentru adolescenţi, aflate în topurile de vânzări în întreaga lume, iar la întâlnirile cu cititorii standul era plin.
Chiar fără ca acesta să fi fost invitat, un raft întreg îi dedicaseră organizatorii norvegianului Jostein Gaarder, poate cel mai cunoscut autor nordic, deopotrivă valoros şi cu succes la public, autor al celebrului bestseller Lumea Sofiei, publicat de Editura Univers.

L-am ratat, din păcate, pe Andrei Makine, invitatul-vedetă a acestui târg (a cărui carte, O femeie iubită, a fost cel mai vândut titlu Polirom la această ediţie), după cum am ratat numeroase lansări la care aş fi vrut să ajung. Cu toată aglomeraţia şi cu tot regretul pentru evenimentele pe care nu le-am văzut, Gaudeamus este un moment de vârf al pieţei editoriale româneşti în fiecare an. Numărul mare de cărţi remarcabile lansate zilele trecute parcă ne mai linişteşte puţin cu privire la viitorul cărţii şi al cititului pe meleagurile noastre.


Parteneri Romania literara




                 

                                   

                       

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara