Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Arte:
Ateneul Român Muzică academică renăscută în compania tinerilor de Dumitru Avakian

Greu de apreciat dacă muzica - să o numim - academică are mare viitor într-o lume atât de tulburată precum este cea a zilelor noastre. Poate fi un remediu întremător pentru cei ce îi intuiesc, pentru cei ce îi cunosc limbajul. Pentru ceilalţi...
Nu pot să nu spun că speranţa renaşte atunci când îi asculţi, când îi urmăreşti pe tinerii muzicieni ai Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene. Au concertat la Bucureşti la sfârşit de martie. Sunt tineri, sunt profesionişti, sunt pasionaţi de ceea ce fac. Se simt bine împreună. Se simt bine în compania muzicii. I se dăruiesc cu toată ardoarea comunicării, cu toată fiinţa. Prin ei, cu ei renaşte speranţa în viitorul apropiat al muzicii, al culturii, al artei. La viitorul cel îndepărtat nu ajungem să ne gândim.
Au concertat sub bagheta dirijorală a unui mare muzician, a unui om de o rară bogăţie sufletească. Mă refer la pianistul Vladimir Ashkenazy, artistul maturităţii aureolate de înţelepciunea unei temeinice relaţii cu cei tineri. Este artistul care a trecut prin vămile timpului. Şi nu a trecut oricum. în anii tinereţii, în calitate de celebru pianist concertist, a trăit drama exilatului în propria ţară, în Rusia Sovietică. De anii teribili ai perioadei ce a urmat războiului îşi aminteşte cu discreţie. Dar şi cu nostalgie. Cu câteva luni în urmă - când venise în ţară pentru a pregăti turneul actual al Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene - mi s-a confesat de o manieră fraternă ce îi apropie pe cei care au parcurs epoci similare. Cele ale totalitarismului. A urmat exilul propriu-zis. A urmat lupta pentru existenţă într-o lume a concurenţei manifeste de o manieră deseori brutală, întreţinută de legile pieţei. De ani buni, Vladimir Ashkenazy dezvoltă o temeinică activitate dirijorală. Mai mult decât atât, dispune de un simţ pedagogic stimulativ în relaţia cu tinerii muzicieni.
Asemenea unui generos "pater familiae".
Iar specificul muncii în aceast colectiv devine cu totul aparte de vreme ce orchestra se înnoieşte de la o stagiune la alta, de la un turneu la celălalt. Orchestra trebuie permanent construită, trebuie formată, permanent consolidată, trebuie educat spiritul cântului în ansamblu. Oricât de bun, oricât de valabil ar fi fiecare instrumentist în parte, construcţia ansamblului trebuie operată "din mers". Valoarea individuală a fiecăruia trebuie raportată la sonoritatea partidei instrumentale din care face parte, iar aceasta din urmă la sonoritatea întregului. Nu, nu trebuie făcută comparaţia cu marile ansambluri profesioniste. Deşi Orchestra de Tineret a U.E. dispune de tineri instrumentişti excepţionali, organismul este în mişcare. Acesta îi este specificul. Sonoritatea alămurilor este compactă şi strălucitoare. Lemnele dispun de o virtuozitate expresivă. Corzile sunt consistente, dispun de maleabilitate timbrală. Operativitatea dirijorului, în felul său un veritabil pedagog al orchestrei, rămâne esenţială. Astfel a fost realizată Simfonia "domestica" de Richard Strauss, acest mare opus simfonic al post-romantismului german. Este o lucrare pe care parcurgând-o - în calitate de tânăr instrumentist performer - înveţi tehnică instrumentală de ansamblu, iei contact în direct cu diversele raportări de sonorităţi, poţi să dezvolţi virtuozitatea instrumentală individuală, relaţia acesteia cu virtuozitatea orchestrală în ansamblu. Sonoritatea întregului a dispus de prospeţime, de luminozitate, de mobilitate virtuoză, de maleabilitate.
Sunt bucurii imense de care au avut parte inclusiv doi tineri instrumentişti originari din ţara noastră, violistul Mihai Cocea, actualmente încă elev al ultimului an de studii ale Liceului de Muzică "George Enescu" din Bucureşti; cu totul recent a fost admis să studieze la Royal Academy of Music, la Londra. I-a stat alături violonista Marciana Buta, deja studentă a aceleiaşi renumite Academii. Au fost admişi în Orchestră la recomandarea academiei londoneze, şi nu la strădania instituţiilor noastre. Pentru stagiunea următoare a Orchestrei de Tineret a U.E., în urma selecţiei operate la noi, în ultimele luni, nu a fost admis nici măcar un singur instrumentist. La selecţie au fost prezenţi opt candidaţi. La selecţia organizată în Spania s-au prezentat 400 de tineri instrumentişti. Nu există comparaţii privind abordarea, privind motivaţiile cântului instrumental în ansamblu la noi şi în alte ţări ale Uniunii Europene.
Revenind la concertul de la Ateneu... în prima parte a serii de muzică, violonista germană Arabella Steinbacher ne-a oferit o versiune cu totul impresionantă a Concertului de Jan Sibelius. Substanţa romantică a lucrării a fost susţinută de o manieră solistică strălucitoare, de o expresie amplă, formulată în termenii unei rigori instrumentale imbatabile. în debutul serii de muzică, prezentarea primei Rapsodii enesciene a făcut deliciile unui public entuziast ce a umplut până la refuz marea sală a Ateneului.
Pregătit în Sudul Germaniei, în Bavaria, în staţiunea sub-alpină Garmisch-Partenchirchen - oraşul în care Richard Strauss şi-a petrecut, după război, ultimii ani ai vieţii - actualul turneu al Orchestrei de Tineret a U.E. a reprezentat cea de a 30-a stagiune de concerte a acestui ansamblu atât de special. O iniţiativă ce poate fi apreciată ca fiind inestimabilă în planul semnificaţiilor. Actualul ansamblu în actualul turneu a parcurs câteva importante capitale europene, câteva mari centre de cultură printre care Sofia, Bucureşti, Bratislava, Viena, Milano. Turneul s-a încheiat cu totul recent, în ultimele zile ale lunii martie, în Sala Filarmonicii din Liverpool.
Ce rămâne de pe urma acestui turneu? Rămâne prietenia profesional condiţionată în numele muzicii, sentimentul unei comuniuni întremătoare care ne dă speranţe; ...în numele frumuseţii şi al tinereţii care împreună pot salva omenirea; ...cum ne face să credem - o scria cu mai bine de un veac în urmă! - Dostoievski însuşi.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

                       

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara