Cu sprijinul Ministerului Culturii

Acasa|Actualitatea|Literatura|Interviurile RL|Eveniment|Arte |Meridiane|Ochiul magic
 

Ochiul Magic:
Actualitatea de Cronicar

Ubicuitate

Time Out e o revistă cu informaţii şi recomandări pentru petrecerea timpului liber: spectacole, concerte, filme, expoziţii, noutăţi editoriale şi discografice, cafenele, restaurante, cluburi... Adresate tineretului bucureştean "branşat", recomandările făcute de (mai mult sau mai puţin) avizaţi se vor amicale, vioi-simpatice, îmbietoare. Tonul e probabil impus de firma internaţională, dar limbajul versiunii române, excesiv "globalizat", ajunge adesea un ghiveci snob, de preţioşi ridicoli cu vocabular "de fiţe" şi gramatică în suferinţă. Mostră din nr. 26: "Chiar dacă nu mai ai răbdare pînă la concertul de vinerea viitoare, shopping-ul l-ai bifat, blogul l-ai updatat deja, totuşi trebuie să faci cumva să treci peste weekend. Mettez-vous les lunettes chiar dacă stă să plouă şi, cu aparatul foto pe umăr, porneşti în cucerirea Bucureştiului. Ca un artsy hoidy toidy ce eşti..." l Asta nu mai e o perlă, ci o bilă neagră: în acelaşi număr din Time Out, Mihai Iovănel publică o recenzioară improvizată la romanul lui Serghei Dovlatov, Rezervaţia Puşkin, recent apărut în colecţia "Cartea de pe noptieră". Cu fix acelaşi text îşi îndeplineşte şi obligaţia de la rubrica sa, "Cartea săptămînii" din ziarul Gândul (12 aprilie). Probabil că altceva nu mai citise Mihai Iovănel în decurs de o lună.

Adevăruri abisalizate

Revista de cultură Tribuna din Cluj ne-a obişnuit cu o alură sobră şi atent îngrijită, mai toate articolele pe care le găzduieşte fiind de o impecabilă consistenţă gazetărească. Bunăoară, din numărul din 1-15 aprilie 2007, ne-au atras atenţia studiul lui Cornel Ungureanu, intitulat "Ion Agîrbiceanu între îngeri, demoni şi fiinţe fragmentare", precum şi interviul ("Între priorităţi şi urgenţe") pe care distinsul intelectual timişorean îl dă la p. 12 domnului I. Maxim Danciu. Dar cu toată impresia de lucru bine făcut, Tribuna mai cuprinde mici insule de brambureală verbală. E ca atunci cînd, delectîndu-te sincer cu paginile unei reviste pe care o citim pagină cu pagină, tresărim uneori pe nepusă masă, neplăcut surprinşi de lovitura unor măciuci verbale. Este cazul articolului "Despre noi...", semnat de Ioana Cistelecan, ce se vrea probabil o recenzie la cartea Alexandrei Târziu, Libertatea pentru captivi. Din păcate, recenzia e atît de clară că cititorul nu înţelege nici măcar despre ce e vorba în carte, darmite ce vrea să spună recenzenta pe marginea ei. Iată o mostră de claritate şi concizie a exprimării: "Reţeta formal-structurală a Alexandrei Târziu este cea a fabulei, dorită a se sustrage canonului prin revelarea unui uman aruncat în paradigma ridicolului colportat de regnul animal şi vegetal, dezvoltînd un discurs patetizat, ale cărui mărci veninoase şi sarcastice sînt obvioase, irizînd senzaţii acutizate de pueril prin practicarea cu bună ştiinţă a unui limbaj ce compilează sintagme de lemn, pseudo-moralizatoare, clişee oarecum răsturnate, contradicţii în termeni, maxime cvasi-disimulan(t)e, adevăruri abisalizate ludic ce respiră un absurd ubicuu, iritant, secat de sens şi pildă: [...]." După un asemenea şir de "adevăruri abisalizate ludic", parcă simţi nevoia să te răcoreşti cu lectura lui Hegel, a cărui frazeologie rebarbativă e floare la ureche pe lîngă eşantionul de mai sus.

Parteneri Romania literara




                 

                                   

                       

 
Toate drepturile rezervate Fundatia Romania literara