Înapoi la pagina curenta

de Roxana Sorescu (Nr:48 din: 2017)
Dintre traducerile lui B. Fundoianu rămase în manuscris Micile poeme în proză ale lui Baudelaire ocupă un loc aparte: influența lui Baudelaire asupra scriitorului a fost decisivă, exercițiul de traducere îl situează pe traducător printre primii practicanți ai poemului în proză, în imediata succesiun  [...]

 
EDITORIAL

de Nicolae Manolescu (Nr:47 din: 2017)
Furați de fizionomia caricaturală a ministrului Educației, care a dat naștere unui întreg folclor, s-a trecut de obicei superficial peste ceea ce constituie rolul esențial al școlii în societate. Au fost relevate probabilele consecințe nefaste ale „reformei” lui Liviu Pop, nu și, decât foarte rar, c  [...]

 
PUZZLE
de Gabriel Chifu (Nr:35 din: 2017)
Precizare: Doamna Odilia Roșianu mi-a luat un interviu pentru revista online Literatura de azi. Cu permisiunea sa, reproduc în acest Puzzle extins una din întrebări însoțită, evident, de răspunsul meu.(G.C.) O.R.: Deținător al unor premii prestigioase și numeroase, ați hotărât, în special în  [...]

 
Contrafort

de Mircea Mihăieş (Nr:47 din: 2017)
Nu știu foarte multe lucruri despre Catalonia. Cred că prima oară am auzit despre existența ei citind, pe la doisprezece ani, Contele de Monte Cristo. Dumas menționa acolo comunitatea catalanilor din Marsilia, iar eroul romanului, Edmond Dantès, era arestat chiar în ziua nunții cu frumoasa catalană  [...]

 
Întoarcerea la cărţi

de Mihai Zamfir (Nr:47 din: 2017)
„Epoca de aur” se șterge treptat din memorie – din memoria oamenilor maturi și a celor în vîrstă. Curînd va dispărea cu totul: pentru cei care n-au împlinit 40 de ani, ea de fapt nici n-a existat vreodată. Și n-a avut nici măcar șansa de a fi celebrată în multe scrieri memorabile. Există din feri  [...]

 
Cronică Literară

de Nicolae Manolescu (Nr:48 din: 2017)
Cam așa ar putea fi rezumată ideea cărții lui Virgil Nemoianu, O teorie a secundarului. Literatură, progres și reacțiune, apărută în engleză în 1989 și tradusă în română de Livia Szász, în 1997 și 2013, și, acum, în 2017, pentru volumul 7 din seria de Opere de la Editura Spandugino. „...Îndrăznesc  [...]

 
Cartea Românească

de Daniel Cristea-Enache (Nr:48 din: 2017)
S-a vorbit, cu dreptate, despre indecența indiferenței publice și profesionale care se instalează parcă implacabil după moartea unui artist sau a unui gânditor, odată consumat timpul necroloagelor. Pe cât de prezent era numele celui dispărut atunci când, în viață fiind, se bucura de recunoaștere și  [...]

 
Cronica ideilor

de Sorin Lavric (Nr:48 din: 2017)
E uimitor să vezi cum fizicienii, cînd se apucă să descrie temelia universului, refac fără voia lor un traseu pe care metafizica occidentală l-a parcurs de mult. Iar Jim Baggott, chimist englez cu un doctorat în fizică la Oxford, în 1978, nu face excepție. Parcă o fatidică constrîngere îl împinge pe  [...]

 
Fototeca RomÂniei literare

Mihail Crama, Ion Caraion, I.D. Sîrbu (1981). Foto: Ion Cucu


 
Poezie

de Mircea Petean (Nr:48 din: 2017)
xxx sunt maria, născută undeva în românia soțul și copiii mei sunt departe, pe pământul patriei, părinții mei sunt departe, sub pământul patriei, iar eu am grijă de casa și de viața unui bătrân, într-un oraș de la marginea mării, locuiesc, de fapt, în vecinătatea absenței  [...]

 
Noul val

de Alex. Ştefănescu (Nr:20 din: 2017)
A apărut o nouă carte despre Lucian Blaga, scrisă de Aurel Hancu, preot și profesor de română la Târnăveni, poet, eseist, publicist, conferențiar, traducător și autor de ediții critice. Monografia sa este o examinare din toate unghiurile posibile a vieții și operei marelui poet. Autorul cărții a rel  [...]

 
Arte

de Maria Zărnescu (Nr:48 din: 2017)
“Teatrul schimbă lumea“ a fost mottoul celei de-a 27-a ediții a Festivalului Național de Teatru, eveniment ce a avut loc la București, în perioada 20 – 30 octombrie. Un gând generos și optimist, menit a avea și dulce parfum de epocă, dar și miros acid de smog, exact ca lumea în care trăim. Varianta  [...]
de Simona Drăgan (Nr:48 din: 2017)
În secolul al XII-lea, civilizația Siciliei a trăit un moment de confluență culturală și religioasă fără precedent. După aproximativ două secole de stăpânire arabă și conflicte arabo-bizantine, într-un spațiu multietnic italo-grec și arab, incluzând evrei, berberi și imigranți din lumea vesteuropean  [...]
de Luminiţa Voina-Răuţ (Nr:47 din: 2017)
Pe 22 septembrie am asistat la premiera piesei Patru dansuri de Albert Espinosa. Un text sensibil, scris de un autor cu un destin aparte, piesă montată de regizorul Alexandru Mihăescu la un teatru mai aparte și el, Teatrul de copii și tineret Merlin, din Timișoara. La finalul spectacolului, regizoru  [...]
de Grete Tartler (Nr:45 din: 2017)
După șase decenii în care Festivalul Enescu a adus la București importante nume din lumea muzicii de cameră, a soliștilor instrumentali, vocali și a dirijorilor în vogă, am avut din nou prilejul să ascultăm, atât în sălile de concerte, cât și în Piața Festivalului (grațioasă copie vieneză, menită at  [...]

 
Meridiane

de Rodica Binder (Nr:48 din: 2017)
Rețeta metamorfozării unei istorice rivalitățimimetice, cum definise René Girard relația dintre Franța și Germania, într-o prietenie durabilă, într-un ménage à deux, conține, pe lângă necesarele ingrediente ale unor tradiții culturale comune, un aditiv obligatoriu: voința politică. De la răzb  [...]
de Horia Gârbea (Nr:48 din: 2017)
Moartea lui Coriolanus se produce pe scenă. Nu toate personajele lui Shakespeare care își dau duhul o fac în văzul spectatorilor. Nu vedem moartea Ofeliei, nici pe a doamnei Macbeth, care e de-a dreptul misterioasă. Boala ei e una psihică. Are nevoie de popă nu de doctor, spune chiar doctorul, deci  [...]
de --- (Nr:48 din: 2017)
Două premii de toamnă Pe 6 noiembrie, cei zece membri ai Academiei Goncourt, cum se numește forul critic ce decernează în fiecare an premiul omonim, s-au întîlnit pentru a-l alege pe laureatul din 2017. Din cei patru autori cîți rămăseseră pe lista scurtă de nominalizări, votul cîștigător s-a înd  [...]
de Olimpiu Nuşfelean (Nr:47 din: 2017)
Romanul Femei de Charles Bukowski începe cu o mărturisire netă a naratorului: „Aveam 50 de ani și nu mă mai culcasem cu o femeie de patru ani. N-aveam nici o prietenă. Mă uitam pe stradă sau oriunde le vedeam, însă le priveam fără vreo dorință și cu un sentiment al inutilității. (...) ideea de a ave  [...]
de Radu Ciobanu (Nr:47 din: 2017)
Cred că un scriitor și, de altfel, niciun artist nu poate fi cunoscut și înțeles cu adevărat decât atunci când avem acces la originile sale, care sunt, implicit, pe enigmatice căi, și originile artei sale. Cunoaștem un artist de cele mai multe ori prin operele sale de maturitate, care i-au adus cele  [...]